MONITOR CULTURAL * on-line

Corina Ungureanu-Kiss: „Tudor Ciortea – un compozitor braşovean“

Posted by ARP pe August 7, 2009

TUDOR CIORTEA (28.11.1903 – 3.10.1982)

Tudor CiorteaSe împlinesc 106 de la naşterea compozitorului braşovean, unul dintre cei mai mari compozitori ai muzicii de cameră româneşti.

“Copilăria am petrecut-o în frumosul peisaj al Braşovului, unde eminenţi dascăli români şi saşi mi-au dat primele îndrumări pentru a-mi putea însuşi o cultură umanistă temeinică. De foarte timpuriu am luat lecţii de pian, cu Marioara Dima şi compozitorul Paul Richter.”[1]corina-kiss.thumbnail

Atras de muzică se formează mai apoi tot la Braşov, cu organistul Bisericii Negre şi compozitorul Rudolf Lasel urmându-şi studiile muzicale la Universitatea din Belgia, Bruxelles, Paris (compoziţie cu Paul Dukas şi analize muzicale cu Nadia Boulanger) şi Bucureşti: “Da. După reîntoarcerea mea în ţară am absolvit în anul 1931 clasa de contrapunct şi compoziţie a profesorului Ion Nonna Otescu, rectorul Academiei de muzică din Bucureşti./../ Concomitent am urmat şi cursul teoretic de folclor predat de profesorul Constantin Brăiloiu.”[2]

Datorită pregătirii şi talentului său, Tudor Ciortea începe să compună mai întâi piese scurte – de exerciţiu componistic, debutând cu o lucrare pentru pian Preludiile pentru pian, continuând cu lucrări mai mult camerale: Sonata pentru pian şi vioară, Baladă pentru violoncel şi pian, Distikkhnul pentru contrabas şi flaut, Trio pentru vioară, >>>>


Lasă un răspuns

