MONITOR CULTURAL * on-line

~Dan Ghelase: „Micul Paris – un mit?”

Urmarind ziare antebelice gasesti rezonante din actualitate, explicarea unor evenimente istorice prin intelegerea contextului, elemente de perenitate, indemn pentru respectarea realizarilor inaintasilor sau … motive pentru spulberarea unor fictiuni istorice…

O relatare a unui raport trimis la 1855 superiorilor de capitanul-medic austriac Stefan DIETRICH mentiona observatiile acestuia: persiflant – „… valahul numeste cu mandrie Bucurestiul lui – Klein Paris” si apoi, „Moldova si Valachia sunt bucati de paradis pt o mana harnica si o cultura inteleapta”…
Se poate aprecia ca originea cunoscutei sintagme nu se referea la nuanta arhitecturala, ci la stilul de viata si afinitatile localnicilor !

Intr-o interesanta polemica lansata in aprilie 1940 de Mihail MANOILESCU – inginer si economist de notorietate mondiala, academician, presedinte AGIR si ministru, aprecia ca cea mai importanta realizare urbanistica a Bucurestilor, de la Ciobanul Bucur este salba de lacuri de pe valea Colentinei – creeata de un inginer !

Este vorba de Nicolae CARANFIL, care ca director al UCB (Uzinele Comunale Bucuresti – Regie a Primariei) si din resursele exclusive ale acestora a realizat asanarea raului mlastinos Colentina si crearea lacurilor – de la Buftea la Fundeni, precum si a parcurilor imprejmuitoare, cu stranduri si debarcadere cu barci, intre 1932-1939. Inclusiv cu cumpararea terenurilor respective de catre UCB, pentru utilitate publica! Si uluitor pentru azi, in paralel cu scaderea pretului apei livrate populatiei…
Chiar si ritmul de lucru a fost senzational, asemanat cu eficienta americaneasca, doar in 1938-39 realizandu-se Parcul Herastrau – Zona Jianu, lacurile si parcurile Floreasca si Tei.

De mentionat ca inginerul studiase in Germania si materializa directia aratata de Regele Carol I, care printr-o lege din 1912 punea bazele creerii zonei de agrement Herastrau, mijloc esential pt modernizarea si civilizarea locuitorilor Capitalei Romaniei.

Adaug ca stilul acestei zone de agrement este nemtesc, marile orase din Germania avand aceleasi complexe de lacuri destinate agrementului si sporturilor nautice.

Iar alte componente marcante ale stilului Bucurestiului sunt cele creeate de scoala de arhitectura romaneasca fondata de Mincu si adaptata la trendurile moderne de marii arhitecti Petre ANTONESCU, Horia CREANGA  si Octav DOICESCU – conceptie avangardista dar adaptata la jocurile de proportii si stilizarile elementelor traditionale romanesti.

Casa Romaneasca – constructie reprezentativa la Expozitia Internationala de la NEW York din 1939 (creatie O.DOICESCU) a fost apreciata unanim intre  cele mai frumoase creatii de arhitectura, iar o replica a ei pt eternitate s-a facut la… Hollywood, nu la Bucuresti…

In concluzie Micul Paris a reprezentat un inceput exprimand tendinta unui popor catre frumos, civilizatie si modernitate…

Ca post-scriptum se poate adauga ca Nicolae CARANFIL a fost silit sa demisioneze de o banda de legionari (ghidati de un adjunct – viitor mare profesor universitar sub comunism) la rebeliunea din 1940, apoi ranit sufleteste si cu toate rugamintile generale n-a mai vrut sa revina. In schimb a fost arestat si anihilat ca om dupa ocuparea postbelica a tarii…

DAN GHELASE