MONITOR CULTURAL * on-line

~Dr. Cristinel Munteanu: „Despre o recenzie cam laudativă“

Cam laudativa recenzia doamnei Elisabeta Iosif ( O CARTE PE ZI – 13 Decembrie 2007 – Ioan Adam – Povestea vorbelor „)! Cartea profesorului Ioan Adam este interesanta, dar in multe privinte (in special, referitor la etimologii) nu este [prea] convingatoare. O cercetare cu mult mai serioasa (si mai seducatoare!), in care sunt discutate 300 de expresii, este cea a profesorului iesean si reputat lingvist Stelian Dumistracel, Pana-n panzele albe. [Dictionar de] Expresii romanesti, Ed. Institutul European, Iasi, 2001 – se gaseste inca in librarii (prima editie a aparut in 1997 – doar aceasta apare in bibliografia lui Ioan Adam, care nu prea trimite la solutiile lingvistului iesean, nici cand le preia de acolo!). Consultati aceasta carte si veti vedea diferenta! Comparati, de pilda, explicatiile pentru a nimerit orbul Braila sau chiar pentru a cauta nod in papura, amintita de d-na recenzenta. De altfel, cercetarile specialistului iesean sunt mult mai vechi. Etimologiile unor expresii sunt discutate inca din cartea sa, Lexic romanesc. Cuvinte, metafore, expresii, Bucuresti, 1980. Profesorul Ioan Adam nici nu-l aminteste in prefata, desi Stelian Dumistracel (care-i nascut tot pe 19 august, dar in 1937!) este, de ceva vreme, autoritatea in domeniu. Sa dam cezarului ce-i al cezarului!
Cartea lui Ioan Adam are, evident, si merite: bogatele citate din scriitori utile pentru atestarea expresiilor, ca si pentru observarea contextelor adecvate in care se utilizeaza astfel de frazeologisme. Poate ca si stilul (care pentru unii reprezinta sarea si piperul) ar fi trebuit sa fie ceva mai putin… jurnalistico-beletristic.
Dr. CRISTINEL MUNTEANU