MONITOR CULTURAL * on-line

~Marcel Turcu: „Omul cel Mare şi Demn“

Omul cel Mare si Demn sau Patericul : model de civilizatie profana – azi ! / v. si Patericul  sau apoftegmele Parintilor din pustiu – Ed. Polirom, Iasi, 2OO3 /

“Asezati “ intr-o ordine simpla in fata trapezei ( rogojina pentru servit partea din bucate vegetale ) putem distinge – ca dupa impartasanie – citeva din trasaturile “umane “ continute in acest compendiu al jertfei de sine intru curatenie spirituala si sacralitate,

numit originar Pateric !

Asemenea trasaturi pot fi desfasurate dupa cum urmeaza :

Acedia schimnicului :”retragerea de la lucrare “ – otium pasiv: spleenul vs optimismul; antrepriza ; spiritual active; atitudinea pozitiva, existind si o “tristete folositoare “, aceea de “a nu cadea din hotarire”!

Fericirea: Sfinta Treime:” in zori; in picioare; la prinz si seara- in genunchi “ / v. epifania Episcopului Ciprului / vs trezia si luciditatea ( continui ) cu ochiul atent la Idee !

“Certindu-te cu gindul “ / despre avva Ghelasie /  vs  gindul se vede pe sine ; gindul isi invata gindul : asadar, analiza si autoanaliza (proprii)

“A crede, a sti sa stai in picioare ; a fi dres cu sare ( si nisip ) vs intransigenta fata de sine “ realizata “ asemeni ascetului care practica isihia “ nerazbatind prea mult pe afara …” / v. avva Antonie /

Dar in primul rind, fie considerata EA – Cartea Sfinta – care “ linisteste “ vs lectureaza totul complet ; cu luare aminte, odihnitor !

A fi facut citet “; “aduna-ti mintea intr-un loc mintos “ : (in tine insuti !) / despre avva Grigorie / vs a deprinde litera ( si sensul )

Prin concentrare si discernamint !

“Asculta sunetele ca pe un dar al paserilor cerului, care glasuiesc mereu; Cras! Cras! “( lat. miine; miine !) / v. Sf. Epifanie !

vs invata sa devii vizionar; sa ai charisma premonitiei !

“A psalmodia fara imprastiere “/ despre avva Evagrie / vs ca un intelept, realizeaza – dupa caz – un enunt coerent; sudat !

“Nu trai intr-un loc faimos “! / despre avva Zenon  vs exerseaza principial modestia de character !

“Sa lasam de la noi “ vs ingaduinta; generozitatea fata de semeni !

Imprumuta si da inapoi, de fata cu ingerii “ / v. Sf’ Epifanie / vs nevoias fiind, fi – de asemeni – drept !

Pusnicul cultiva balsam ! vs allege din profesia ta ceea ce tempereaza, asemeni sketiotului (insinguratul egiptean ) cultivator de balsam …

“Ocheste un loc; fa-ti perna de nisip !” vs pastreaza intelectul in evanescenta ; nazuieste spre sacru : daruit sau atins ! dupa tiparul “Sfintelor Revelatii “si al structurii proprii, incaddrindu-te – fie in natura naturata ( creata !) fie in – natura naturans ( ce care poate crea !)

“Autarc in toate, precum lucratorul, calugarul !/ v. avva Agathon /  vs ridica-ti demnitatea de la gnomic la sacralitate, fie prin mijloace vizionare, fie prin cele intellective, constient ca nu exista exil sau azil; stari sau locuri oficioase de resignare

“Razboaie senzoriale “ domolite, spre a nu uita “paza launtrica “/v. avva Antonie / vs elibereaza-ti pasiunile pina la sublimare; pune in dreapta cumpana manastira si satul: “sufletul si trupul”; fruntea si trunchiul pentru a nu arata pina la urma, ca un “ tirg jefuit !”

“Cumpat in ale mincarii; hainelor; somnului “ / v. avva Pimen /  vs  nu privi precum contemporanul las care “traieste “ psalmul ca pe un arabesc ori se uita la cei suferinzi prin vitraliu !  Nu e nevoie sa ajungi la Petra pentru “ a te linisti “! Supune-te – dar – etapelor “clasice “ al spiritualizarii ori regulilor Benedictine care indruma , chiar daca scholastic , la lectura “prin tacere “sau isi indruma alumni sa duca cu ei oriunde, discret, pe umar sau sub brat, o carticica …

purgatio; iluminatio; perfectio vs purificat; originar; desavirsit : acestea sint etapele de “convertire “la “categoria “ profanului demn ! Purificat – id est – mai mult decit umanizat – esti deopotriva intransigent si neinfatuat in contemplare: “

“Nu cauta alta imagine in timpul tau pios si grav “(care ar corupe actul spiritual inceput )” / v. si Sf. Evagrie  ponticul  sau v. de asemenea , grilele de “intelepciune” din “Cartea despre nevointe “ a lui Ioan Scararul – traducere si comentariu: Dumitru Staniloaie (Filocalia 9- Bucuresti – seriile Humanitas -)
In finalul acstui dificil demers, care presupunea de la inceput un raspuns – atit dat spiritului, care are calitatea de a se depune “unde si cum voiest “ (v. si Aug. !) cit si “omului-ca animal care adora “(v. Baudelaire ) sau chiar “ dezinvolturii sale, pentru buna utilizare a sinelui “(v. Thierry Jansen: eseul Solutia interioara – ed. Curtea Veche, Buc.,2OO7 )

De altfel, mai era necesara asumarea celui de al patrulea exemplu (cadru ) referitor la instituirea “rugii pregatitoare”, ex. Mentionat in acel Diario Spiritual – Jurnalul Miscarilor Launtrice – I544 – al lui Ignatio de Loyola – ex. care conditiona aparitia “ intelegerii

Dupa si pentru cele contemplate “

In tot acest demers, fara a fi acesta o alta “teodicee”- fie ea si restrictiva – dificultatea rezida in adincimea si tipurile “ dedublarii “

stiind – recte : Imnurile Sacre !- ca “Spiritul vede si aude “( mereu ) / v. Imnurile sacre, Pitagora- Ed. Herald, Buc. I99O /

Am cenzurat deopotriva si sententa lui Nietzsche si anume ca :”ascetul este omul neizbutit “; Nietzsche, cel care, mai perora in “Dincolo de bine si de rau “:-mai dati-mi o masca ! –

In “aplanarea “ efectului dedublarii, am abordat asa numita terapie a sfinxului, care, radicaliza pe de o parte ratiunea cu norme comportamentale certe; pe de alta parte, emitea moduli vizionari , conturindu-se in felul ecesta omul paradoxal – care – asa cum ne apare azi ! sau – poate – nu ne apare inca – incearca totusi “ sa se raporteze la infinit “ in modul in care postula si cunoscutul

K. G. Jung !

Cred ca am procedat totusi in paradigma unei “mari “ libertati, in care “ sufletul rational e gata sa se miste incotro voieste !”

/v. Grigore al Nysei /

MARCEL TURCU

Timisoara, 21 iunie, 2OO8

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s