MONITOR CULTURAL * on-line

~Corina Kiss:Dr. Valentina Sandu-Dediu, muzicolog român

Născută la 27 noembrie 1966 în Bucureşti, îşi arată de timpuriu talentul către cercetare şi ştiinţă. Atrasă de artă – cu precădere muzică – absolvă Liceul „G. Enescu” – Bucureşti – la pian, apoi îşi urmează studiile în muzicologie la Univeritatea Naţională de Muzică – Bucureşti -.

Din anul 1990 până în 1993 este redactoare la Editura Muzicală din Bucureşti, iar din 1993 devine Profesor de Istoria Muzicii şi Prodecan la secţia Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie muzicală la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.

În ianuarie 2000 primeşte pentru merite deosebite bursa de studiu „Andrew W. Mellon” din Berlin – Germania -, iar în 2008 este distinsă cu Premiul Academiei de Ştiinţe (Rodolg Meimberg) la Berlin-Brandenburg. Ceremonia va avea loc într-un cadru festiv la 21 noembrie 2008. Este de remarcat că Valentina Sadu-Dediu este a doua persoană româncă, după Andrei Pleşu (n.1948) –filozof, eseist, jurnalist- căruia i s-a înmânat acest premiu în 1996.

Un succes nemărginit îl are cu cartea Muzica Românescă între 1944-2000, (Ed. Muzicală, 2002) „Rumänische Musik zwischen 1944-2000″ publicată în Germania de Ediţia Pfau din Saarbrücken, în 2005. Un volum de studii ce abordează analize şi sinteze cu tendinţe şi fenomene relevante din muzica simfonică, muzica de cameră, oratorii, opere şi muzică corală ale compozitorilor români, toate acestea fiind dependente de evenimentele politice ale timpului, afirmând că „voi începe doar prin a spune că am fost crescută – justificat, dealtfel – în complexul de împrejurări al unei culturi muzicale europene relativ tânără şi izolată geografic. Sicronizarea cu occidentul, /…/ dar şi manifestarea propriei originalităţi, adesea neluată în seamă de acelaşi occident: iată temele discutate şi rediscutate în România.”

Valentina Sandu-Dediu se dedică scrisului nu numai cu talent şi emoţie, dar conturează portretele şi creaţiile compozitorilor ca nişte picturi pastelate actual, demne de interes.

A publicat în timp, studii şi articole cu teme de specialitate ca: Melos, Caiete critice, Dilema, Wozzek – profeţie şi împlinire, Ipostaze stilistice şi simbolice ale manierismului în muzică, etc.

Activitatea şi preocuparea muzicală profundă i-a adus încă de timpuriu succesul, amintind Premiul Academiei Române (1997), Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor (1998), Premiul Fundaţiei „Simens” din München 1998 şi 2000.

Articol de CORINA UNGUREANU-KISS

2.martie.2008, Düsseldorf